Den bevaringsværdige Grøndalsvængets Skole er udvidet med ny idrætsbygning og indskoling. Schul Landskabsarkitekter har haft til opgave at udarbejde planer for udearealerne omkring skolen og kontakten til kvarteret i samarbejde med Områdeløft Nord- vest. Ankomstpunkterne til skolen åbnes op og aktiveres som mødesteder, så forbindelsen til byen styrkes. Skolens nuværende grønne præg bevares gennem øget biodiversitet, mens det eksperimenterende og foranderlige læringsmiljø fremadrettet også vil præge skolen. Der arbejdes med et ”tematiske områder” der fungerer som udendørs læringsmiljøer; byhaver til udveksling af ideer og faciliteter mellem by og skole, taghave med klimaregistrering, frugthaver, udendørskøkken m.fl.
Der fokuseres på det mere rolige og hyggelige ophold tættest på byggeriet, hvor læringsområder og terrasser befinder sig, mens mere robuste og aktive funktioner er placeres længere ude i landskabet. På denne måde kobles skole og bydel logisk sammen og kvarteret inviteres indenfor til leg og boldspil.
GVS er med de nye udearealer anlagt som skole med fokus på inklusion mellem køn, kulturer samt aldersgrupper. Gennem koblede aktivitesmuligheder og opholdsmuligeder sikres, at både de motorisk stærke og udadvendte samt de mere uerfarne eller introverte børn har plads og mødes omkring samme aktiviteter. Eksempelvis er hængekøjer en del af beachvolleymiljøet og siddekanter er indtænkt overalt, så eleverne kan være i dialog hvadenten de er aktive eller tilskuere. Bevægelse introduceres på denne måde gradvist og der skabes overalt naturlige mellemzoner mellem aktiviteterne. LAR indarbejdes bl.a. i nedsænkede boldbaner og særlige regnbede, ligesom en innovativ taghave indgår som en bæredygtig del af projektet.
På den store taghave dyrkes tørketålende krydderurter og sedumplanter mellem hinanden så haven kan indgå i natur- og teknik undervisning. Tagterrasen byder på muligheder for at bydelen kan tage den i brug ved arrangementer, fester og fødselsdage mv.